tisdag 12 april 2011

Att använda skattekronorna där de gör mest nytta

Håkan Juholt säger i SVT att han vill använda skattekronorna där de gör mest nytta. Om det betyder ett femte jobbskatteavdrag, so be it.

Jag blev positivt förvånad av att Juholt tycks ha intagit en position där han kan tänka sig att betala tillbaks pengar till skattebetalarna om han inte hittar något "smartare" att göra för pengarna. Om det efter en kalkyl visar sig att Juholt inte kan investera skattepengarna "smart" i kollektivtrafik, utbildning eller annat så ger han tillbaks dem. Ett paradigmskifte, då diskursen innan mer verkar ha varit att "det finns alltid viktiga hål att stoppa pengarna i".

Det ska bli intressant att se hur detta följs upp. Jag tänker mig Tommy Waidelich sittande mitt i natten med miniräknare och nuvärdesberäknar kalkyler på tåg, vägar, skola, sjukvård, med svetten rinnande i pannan jämförande olika förslag med effekten som dessa pengar skulle ha i fickorna på vanliga människor. Efter en nattmanglare tänker jag mig att han glatt springer fram till Juholt och utbrister:
Jag hittade inget att investera i, ge tillbaks pengarna till folket
Nu tror inte jag att någon människa är smart nog att göra en sådan analys, varpå jag tror det är mer troligt att Juholt drar till med något subjektivt men behjärtansvärt ändamål, tex:
Pengarna ska läggas på att minska den ökande barnfattigdomen
Nåväl, det ska bli spännande att se vad som händer. Om sossarna efter lång analys faktiskt kommer fram till möjligheten att staten inte vet bättre än skattebetalare vart pengar ska ta vägen så vore det verkligen ett diskursbrott. Den som lever får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar