onsdag 13 april 2011

Kan pengar "vila"?

Mikaela Valtersson tror att pengar kan ligga och vila, vilket hon fruktar ska ske om man sänker skatten för mycket. Höginkomsttagare riskerar att lägga sina skattesänkningar på hög tydligen där de inte gör någon nytta.

Kan pengar "vila"? Jag har otroligt svårt att förstå hur det skulle se ut. Sätter jag in pengarna på banken så lånar ju banken ut pengarna till någon annan som vill låna. Köper jag ett svindyrt hus så ger jag ju pengarna till säljaren, varpå denne istället är fri att bestämma hur dessa pengar ska användas. Bränner jag pengarna så minskar det ju i princip bara utbudet av pengar, varpå alla andra som inte brände sina pengar plötsligt får sina pengar lite mer värda. Köper jag aktier i Framfab så blir ju problemet återigen att jag ger pengarna till säljaren, som i sin tur kan göra något med dem. Köper jag en äckligt dyr väska så kommer ju pengarna till någon företagare (dessutom så återgår ju en del till staten i form av skatt) som återigen kan göra något för sina pengar. Är det realistiskt att tro att pengar kan vila? Finns det ens ett teoretiskt scenario där så är fallet?

Inte ens i Keynsianismen vilar väl pengar, de omsätts väl däremot lite olika fort. Är det den relativa hastighet som pengarna omsätts som menas med "vila"?

Jag är tveksam. Först och främst så vet ingen med säkerhet hur snabbt vissa pengar omsätts bara för att man stoppar dem i en viss persons fickor. Är detta bara ett enkelt tankefel som våra politiker gör?

SVT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar