fredag 15 april 2011

Om att Spotify förändrar gratistjänsten

Har läst runt lite på bloggar och noterat protesterna över att Spotifys beslut att reducera funktionaliteten i sin gratistjänst. Några bloggare tror att detta enbart kommer att öka användandet av The Pirate Bay (TPB) och annan illegal fildelning.

Bara för det så gjorde jag en liten undersökning på mervärdet du får av att betala 50-99 kr per månad till Spotify, jämfört med att ladda ner på TPB (eller annan liknande sida).

När jag testade att ladda ner en låt på TPB tog det två minuter från att jag började söka tills jag kunde börja lyssna, med Spotify tog det 5 sekunder.

När jag gjorde detta på TPB var jag dessutom tvungen att ta del av annonser från ryska kvinnor som ville bli min fru.

Om man laddar ner 2 låtar per dag betyder det alltså att det tar ca 2 timmar per månad mer att få hem det du vill ha på TPB, än på Spotify. Personer som gör detta byte värderar alltså sin egen tid till ca 25 kr per timme. Det är lite Ove Sundberg över det resonemanget. Klipp grannens gräsmatta för 50 kr och spara en timme dudes.

Och lägg där till den inte så oviktiga aspekten att man faktiskt ger artister någon form av ersättning i det ena fallet, medan man i det andra fallet enbart får mervärden i form av ryska fruar och något datorvirus.

SVT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar