måndag 16 maj 2011

Bahnhof , min nye nemesis

Helt off topic från filosofiskt dravel:
Fick just en faktura från Bahnhof gällande en extrafaktura på en prisökning för en månad på förra fakturan. Totalt var räkningen på 80 kr, med en fakturaavgift på 25 kr.
Bahnhof har inte E-faktura, och jag har aldrig gillat att företag drar pengar automatiskt via autogiro, därför har jag helt old school betalat denna fakturaavgift fyra gånger per år. När fakturan ändå är på 700+25 per kvartal kan man ju leva med det, men när det kommer en femte extrafaktura på 80+25 kr blir jag less.

Jag lekte lite med tanken på vad det kostat Bahnhof att faktiskt vänta med att få in deras 80 kr i två månader, och lagt den på nästa faktura: med en ränta på 10% så hade dessa två månader kostat 1.28 kr (1.1^(2/12)*80) i tidsvärde.

1.28 kr är inte något som Bahnhof kan tänka sig att avstå ifrån, utan drar hellre till med att fakturera mig 25 kr. Detta är 20 ggr så mycket pengar som de inte kunde vara utan.

Om marknadsekonomin ska fungera måste man som konsument vara aktiv. Därför ska jag:
1) Skicka uppretat brev till Bahnhofs personal.
2) Skriva blogginlägg om Bahnhofs småaktighet
3) Se om det finns någon internetleverantör som erbjuder 3 gratismånader om jag byter
4) Lägga det hela bakom mig innan jag låter 25 kr styra mitt liv oproportionellt mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar